Yas Marina Circuit to zdecydowanie najsłynniejszym obiekt jaki został zbudowany na YAS Island. W końcu Formuła 1, która jest „królową sportów motorowych”, to jeden najdroższy i jeden z najbardziej prestiżowych sportów na świecie.

Ten elitarny sport przyciąga fanów jak magnes, bo któż nie chciałby zobaczyć na torze najlepszych kierowców świata ścigających się z prędkością około 245 km/h.

Podczas pobytu w Abu Dhabi jest możliwość zwiedzania tego toru, ale zanim do tego przejdziemy, szczypta historii.

Historia wyścigów Formuły 1

Za pierwszy wyścig, którego kontynuacją jest Formuła 1, uważa się Grand Prix Wielkiej Brytanii, które odbyło się w 1950 roku na torze Silverstone. Wydarzenie to zgromadziło blisko 100 tysięcy kibiców, w których znajdowali się także król Jerzy VI i królowa Elżbieta. Nie można jednak nie wspomnieć o pierwszym samochodowym wyścigu, który zorganizował w 1906 roku francuski Automobilklub, niedaleko Le Mans, bo to on był pierwowzorem dla późniejszych Grand Prix.

Nie da się jednak porównać początków, z obecną formą zawodów, chociażby z uwagi na sumy pieniędzy jakie pochłania, nie wspominając o możliwościach sprzętowych.

Sam koszt uczestnictwa w tym sporcie to stawki tak wysokie, że dla wyrównania szans ustalono górny limit wydatków, jaki zespoły mogą ponieść na sezon. Przykładowo na  2021 było to 145 milionów dolarów, czyli około 640 milionów złotych.

Stawki kierowców również nie są małe. Tabelę zamykają wynagrodzenia rzędu od 1 do 5-8 milionów dolarów, ale dopiero czołówka wygląda naprawdę imponująco. Za sezon 2022 Lewis Hamilton zarobił pensję wysokości 40 milionów dolarów. Na drugim miejscu jest Max Verstappen z kwotą 25 milionów, trzeci Fernando Alonso 20 milionów dolarów, czwarty to Lando Norris z wynagodzeniem 20 milionów. Oczywiście do tych umów dochodzą kontrakty sponsorskie czy reklamowe.

Robert Kubica póki co jest pierwszym i jedynym polskim kierowcą, który uczestniczył w wyścigach Formuły 1. Mieliśmy przyjemność uczestniczyć w próbie toru z jego udziałem w 2019 roku na torze Montmelo pod Barceloną

Bolidy

To, co w pierwszej kolejności przyciąga uwagę, to jego aerodynamiczny kształt.  Ma on generować docisk. Szacunkowo jego kształt odpowiada 80% przyczepności, gdzie pozostałe 20% to opony. Bez paliwa, ale z kierowcą, bolid waży 772 kg. Jest wykonany z bardzo lekkich materiałów, takich jak włókno węglowe ale także tytan etc. Posiadają turbodoładowane silniki spalinowe o pojemności 1,6 litra z liczbą 15 tys. obrotów na minutę.

Wyścig

Miejsce startowe w wyścigu zleży od tego, jak przebiegną kwalifikacje. Jest to niezwykle istotne, gdyż podczas wyścigu na torze nie ma zbyt wiele okazji na wyprzedzanie, a jednocześnie ściga się 20 aut. Zatem im lepszy czas w kwalifikacjach, tym lepsze miejsce podczas zawodów.

Po ustaleniu miejsc startowych każdy bolid oddawany jest do tzw. „Parc Ferme”. Jest to miejsce, gdzie oczekuje na niedzielny wyścig. Od tego czasu nikt nie może pracować przy bolidzie. Dozwolone są tylko prace konserwacyjne.

Sam wyścig trwa zazwyczaj od 80 do 100 minut (ale może też dłużej). Odbywają się na różnych torach i różnią się nieznacznie dystansem jak i liczbą okrążeń. Sezon Formuły 1 składa się z 12 wyścigów, które odbywają się na torach na całym świecie.

Poniżej parametry kilku torów

Okrążenie/wyścig/długość okrążenia/dystans wyścigu/ilość okrążeń

Circuit de Monaco – Monaco Grand Prix – 3.337 km – 260.286 km  – 78

Silverstone Circuit – British Grand Prix – 5.891 km – 306.198 km – 52

Yas Marina Circuit – Abu Dhabi Grand Prix – 5.554 km – 305.355 km – 55

Circuit de Barcelona – Catalynuya – Spanish Grand Prix – 4.655 km – 307.104 km – 66

Federacja FIA (Międzynarodowa Federacja Samochodowa), by ułatwić pracę telewizji, uzgodniła z nimi jaki czas antenowy będzie potrzebny na transmisje tego wydarzenia. Korzyści są obopólne, gdyż kwoty za prawo do transmisji nie są małe i stanowią sporą część budżetu Formuły 1. W 2021 roku FIA skróciła maksymalny czas trwania wydarzenia z 4 do 3 godzin.

Mamy nadzieję, że informacje zarówno powyżej jak i poniżej odnośnie samego toru będą dla Was przydatne, gdyż pomimo tego, że rekomendujemy zwiedzanie toru, to uważamy, że merytorycznie zwiedzanie jest dość słabo przygotowane, więc jeżeli chcecie wiedzieć więcej, zawsze możecie posilić się naszą stroną.

Yas Marina Circuit

Tor w Abu Dhabi to przede wszystkim najdroższy z torów Formuły 1 na świecie. Otwarty został w 2009 roku przed inauguracją Grand Prix Abu Dhabi. Jego projektantem był Hermanna Tike.

Koszt jego budowy (rzekomo) wyniósł aż miliard dolarów. Pracowało przy nim 14000 pracowników. Wykorzystano około 225 000 metrów sześciennych betonu i 720 000 metrów kwadratowych asfaltu. Użyto również specjalnego kruszywa sprowadzonego z kamieniołomu z Anglii, by przyczepność toru była wysoka.

Jest również jednym z najnowocześniejszych technologicznie torów na świecie. Słynie z 55 54 kilometrowego przedłużenia i 21 zakrętów. Posiada 5 w pełni zadaszonych trybun, dających 45 000 zadaszonych miejsc i ekskluzywną wieżę dla szejków. Łącznie Yas Marina Circuit może zgromadzić 60 000 widzów.

Pochwalić się może także imponującym oświetleniem do wyścigów w nocy, dzięki czemu jest jedynym torem na świecie, na którym wyścigi mogą odbywać się o zmierzchu. Zaczynają się o 17.10 czasu lokalnego, czyli na 20 minut przed zachodem słońca. Przed rozpoczęciem wyścigu (by przebiegł płynnie) włączane jest  4 700 opraw oświetleniowych, co czyni tą instalację największą na świecie znajdującą się na stałym obiekcie sportowym.

Yas Marina Circuit jest gospodarzem Grand Prix Abu Dhabi co roku od 2009. Odbyło się na nim także kilka pojedynków o mistrzostwo. Najbardziej utytułowanym kierowcom na nim jest Lewis Hamilton, który zdobył na nim zaszczytny tytuł mistrza aż pięciokrotnie.

Pomimo, że pod względem wyposażenia niczego na nim nie zabrakło, to od początku pojawiła się krytyka związana z brakiem płynności układu, przez co wyprzedzanie było utrudnione, a co za tym idzie rzadsze, a jest jednym z kluczowych elementów tego sportu. Związane to było z ograniczoną powierzchnią, aczkolwiek w 2021 roku przeprowadzona została rekonfiguracja, w której wyniku usunięto niektóre sekcje związane z większą liczbą punktów pit-stop (czyli zjazdów do alei serwisowej).

Ciekawostki

  • Bolidy mogą rozpędzić się nawet do prędkości 400 km/h, ale podczas wyścigów jest to nie możliwe, gdyż proste są zbyt krótkie, by następnie pokonać zakręt
  • z prędkości 200 km/h kierowca bolida potrafi zahamować do 0 w 3,2 sekundy
  • szerokość opony bolida Formuły to 30,5 cm na przedniej i 40,5 cm tylnej osi
  • paliwo, które je napędza, praktycznie niczym się nie różni zwykłej bezołowiowej dostępnej na każdej stacjach benzynowej
  • w razie kolizji/wypadku, a w efekcie pożaru, kombinezon kierowcy potrafi wytrzymać 35 sekund w temperaturze 850’C.
  • siedmiokrotnym mistrzem Formuły 1 jest Michael Schumacher
  • w latach 50-tych i 60-tych kierowcy Formuły 1 pokonywali na torze Indianapolis Motor Speedway aż 200 okrążeń
  • za najlepszy tor, na którym odbywały się wyścigi w latach 1950-1979 jest uważany tor MonzA we Włoszech. Znany z długich, prostych odcinków z 11 zakrętami
  • tor Interlagos (Jose Carlos Pace Autodromo) w Brazylii, jest jedynym torem Formuły 1, który biegnie w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara
  • Yas Marina Circuit to drugi po Bahrajnie tor Formuły 1 zbudowany na Bliskim Wschodzie

Zwiedzanie obiektu z przewodnikiem

Po dotarciu do kasy turyści umówieni na daną godzinę zwiedzania czekają na przewodnika w niewielkiej sali konferencyjnej. Jest tam kilka gablot z pamiątkami dot. oczywiście Formuły 1.

Następnie turyści z przewodnikiem udają się do niewielkiego autokaru, którym podjeżdżają 100 metrów dalej by wejść na trybunę. Tam oprócz spektakularnego widoku na tor, znajduje się także szkółka dla młodych konstruktorów bolidów, którzy mają do swojej dyspozycji najnowocześniejszy sprzęt do budowy mini bolidów. Największe wrażenie robi mini tor testowy.

Po sesji fotograficznej turyści ponownie udają są do autokaru, którym jadą na wycieczkę po torze wyścigowym. Byłaby to nie lada atrakcja gdyby nie to, że odbywa się w autokarze, które szyby utrudniają zarówno kręcenie materiału jak i ogólne wrażenie, przez które go po prostu nie ma. Najciekawsze jest zatrzymanie przed linią startu na sesję fotograficzną, gdyż wtedy na parę minut możemy wysiąść z autokaru.

Yas Marina Circuit

Kolejny przystanek to bungalowy, w których mieszkają zawodnicy i ich teamy w trakcie trwania zawodów. Są to jednopiętrowe wille z pokojami i częścią wspólną, na tyłach których znajduje się przystań dla jachtów i słynny Hotel Yas Island.

Sąsiadują one z garażami, parkiem maszyn, gdzie mogliśmy zobaczyć jedno z aut.

Po powrocie do autokaru ostatnim punktem jest wieża.

Ceny

Polecamy wcześniejszą rezerwację online. Wycieczki nie są organizowane codziennie, a zainteresowanie jest spore.

Cena wycieczki za osobę dorosłą to 159 AED.

Nasz film z Yas Marina Circuit

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Opublikuj komentarz